Rozhovor s našou úžasnou školiteľkou etikety – Mgr. Veronikou Fitzekovou.

Mnoho ľudí si povie, že etiketu jednoducho nepotrebujú, je to prežitok a za vrchol spoločenského správania považujú už to, že vedia použiť vidličku. Tí, ktorí si už niečo vyskúšali, vedia, že spoločenská obratnosť je veľmi dôležitá a dotvára náš obraz. Etiketa však neznamená, že sa správam ako snob a každému to dám najavo. Etiketa predovšetkým znamená byť láskavý a empatický voči ostatným. Ak sa to naučíme a prenesieme do každodenného života, výrazne nám to vylepší naše osobné i pracovné vzťahy. Ak nebudem musieť na stretnutí rozmýšľať, ako mám správne osloviť partnera, ako si v reštaurácii objednať jedlo, môžem sa viac sústrediť na veci, ktoré sú pre nás dôležité.

Mgr. Veronika Fizteková

V dnešnom rozhovore s Mgr. Veronikou Fitzekovou, ktorá úspešne získala titul MBE – Master of Business Etiquette sa dozviete viac nie len o etikete, prečo je potrebná znalosť etikety, kde chýba dodržiavanie protokolu, ale aj o tom ako prebieha náš kurz a s čím majú ľudia v spoločnosti najčastejšie problém.

Prejdime k rozhovoru, nech sa páči :

Pre koho je kurz určený? aké pozície ho navštevujú najčastejšie?

Znalosť etikety by mal mať každý človek na každej pozícii. Manažér potrebuje vedieť, ako sa má správať k partnerom, ale aj k podriadeným, asistentka by mala ovládať primeraný dress code, správanie k šéfovi, aj k návštevníkom, hostia, ktorí prichádzajú do firmy, by zase mali mať jasno napríklad v tom, kedy je to prísť načas. A všetci by sme si mali zaradiť spoločenský protokol do nášho každodenného života, aby sme nemali stres, keď ideme do divadla, reštaurácie, alebo budeme mať vážny pohovor.     

Je to skôr pre jednotlivcov, alebo firemné tímy? 

Je určený pre jednotlivcov – pre každého, kto chce mať istotu, že sa v spoločnosti správa vhodne. Veľmi pozitívne ohlasy sú však aj zo spoločností, ktoré si pochvaľujú, že sa zmenila atmosféra vo firme – aj vďaka tomu, že vzdelávanie súčasne absolvovali viacerí zamestnanci.

Aké typy firiem zvyknú toto školenie využívať najčastejšie?

Tie, ktoré si uvedomili, že chcú poskytovať kvalitnejšie služby, chcú sa odlíšiť od ostatných a vyniknúť – aj prístupom k zákazníkom. Takže sú tam právnické firmy, poisťovacie spoločnosti, kultúrne inštitúcie, aj zdravotnícke zariadenia.

Kde najčastejšie vidíte/vnímate, že chýba dodržiavanie protokolu?

Všade na ulici okolo nás – keď ľudia nevedia pozdraviť, prihovoriť sa niekomu, nastúpiť do električky, nevhodne používajú mobil, v kine alebo divadle nevedia správne prejsť uličkou, nie je im jasné, kto komu navrhuje tykanie, ako sa správať k žene, nevedia dať a ani prijať kompliment… mnohé veci ospravedlňujú vetou „ale dnes už sa to môže robiť takto, nie?“

S čím majú ľudia najčastejšie problém? Ktorá situácia je zväčša mylne vnímaná? 

Asi tykanie. A potom používanie mobilov. Technológie, ktoré nám mali uľahčiť život nám zrazu vládnu a my porušujeme úplne všetky spoločenské pravidlá s vysvetlením „pardón, toto musím zdvihnúť.“ Nič nemusíme. Len sa nevieme správať.

Viete nám priblížiť ako takýto kurz prebieha? Jedná sa o aktívne zapájanie? 

Vyskúšame si všetko, čo si účastníci chcú vyskúšať. Samozrejme, základom sú prezentácie, počas ktorých si povieme, ako by to malo byť. Okrem toho sa však tiež hráme – to, čo si osobne vyskúšame, sa nám oveľa hlbšie zapíše do pamäti. Takže si podávame ruky, staviame spoločenskú pyramídu, trénujeme americký úsmev, učíme sa počítať do deväť, pripravujeme verbálnu vizitku a dávame si komplimenty.   

Čo patrí napríklad medzi najväčších zabijakov vystúpení na rokovaniach?

Nepripravenosť. Zlý začiatok a ešte horší koniec. Nedostatok očného kontaktu. Naše „neviditeľné“ zlozvyky, ktoré si ani neuvedomujeme a je jedno, či ide o vatové slová, pohyby, mimovoľné dotyky, alebo rôzne pazvuky.

Prezradíte nám kúsok z vášho kurzu?

  Určite si povieme, prečo by sme na konci vystúpenia nemali hovoriť ďakujem za pozornosť, prečo sú pre významného hosťa alebo partnera nevhodné červené ruže, kam si má dáma položiť kabelku v reštaurácii, prečo sa na kýchnutie nehovorí na zdravie a vysvetlíme si tiež, ako je to v reštaurácii s používaním špáradiel. Vlastne, poviem to hneď. Špáradlá pri stole nikdy nepoužívame – aj keď sú tam pripravené.   

Zopár fotiek na záver Mgr. Veroniky Fitzekovej zo školení etikety.

Školenie etikety už v Máji 2022 v Bratislave!

Neváhaj a zarezervuj si svoje miesto hneď! Počet účastníkov je obmedzený.
Školenia

Ďakujeme Veronike za rozhovor, bolo nám cťou 🙂

Similar Posts

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.