Koľko ľudí, toľko chutí, alebo nie každý názor patrí skutočne nám.

Koľko krát sa Vás dotkla nejaká nemiestna poznámka? Koľko krát ste si uvedomili, že Vás ovplyvnil názor niekoho iného? Mali pravdu? Mýlili sa?

Na názory ostatných reagujeme rôzne. Niekedy jednoducho nemáme náladu na narážky, inokedy sa Vás druhý názor ani nedotkne. Niekedy sme nad vecou a inokedy by sme sa najradšej rozplakali.

Veľký faktor pri názoroch a ich vplyvu na nás, zohráva dôležitosť danej osoby v našom živote a naše momentálne rozpoloženie. Tým mám na mysli aj naše sebavedomie.

Predstavte si, že máte na sebe napríklad žlté šaty, ktoré sa vám nesmierne páčia. Stretnete sa na obede s vašou priateľkou a akonáhle vás zbadá, skonštatuje : „Bože tie šaty sú strašné, to kde si kúpila takúto oštaru?“.

Skúsme si na začiatok uvedomiť jednu vec. Každý má nárok na svoj názor. Či sa už žlté šaty niekomu páčia, alebo nie. Dôležité je, že sa páčia Vám, milujete tieto šaty a cítite sa v nich komfortne. To, že sa vaše šaty nepáčia vašej priateľke, neznamená, že tie šaty sú strašné. Znamená to len jedno, že vaša priateľka má iný vkus na módu a páči sa jej niečo iné. A to je v poriadku.

Skúsme si predstaviť pokračovanie vzniknutej situácie. Naobedujete sa s vašou priateľkou, ktorej sa vaše šaty nepáčili, máte pokazenú náladu, rozlúčite sa a máte namierené späť do vašej práce. Cestou do práce, niekde za rohom stojí pomyselný Janko Hraško, ktorý bude ohúrený vašimi šatami. Príde k vám a povie Vám : „Prepáčte, musím Vám len povedať, v živote som krajšie šaty nevidel. Vyzeráte v nich úžasne, máte skvelý vkus na módu“. Vaša nálada sa okamžite zlepšila a cítite sa opäť skvelo.

Kto mal pravdu? Vaša priateľka alebo pomyselný Janko Hraško? Odpoveď : Obaja.

Prečo? No pretože, názory druhých ľudí sú stále len názory. Neberme im ich, ani sa ich nesnažme vyvracať. Majú na nich nárok.

Konkrétny prípad sa týkal oblečenia a názoru.

No sú v živote aj dôležité názory.

Žlté šaty sú vec vkusu, no názory na nás ako ľudí, je možné považovať buď ako totálny blud, s ktorým nesúhlasíme, alebo ako konštruktívnu spätnú väzbu.

Napadá mi nasledovný príklad : Prídete do vašej prvej práce a váš šéf vám povie, že ste príliš tichý/á a že by bol rád, ak by ste sa viac zapájali do diskusie, pretože v spoločnosti je každý názor dôležitý. Tu je dôležité učiť sa a vnímať názory napríklad skúsenejších ľudí, lídrov a brať ich skôr ako odporúčanie, než za negatívny názor. Nazývam to skôr učením sa, no je možné, že aj v našej prvej práci sa stretnete s názormi na našu osobu, ktoré nebudú napríklad veľmi pozitívne. No tieto nie príliš pozitívne názory treba brať priaznivo a to ako spätnú väzbu.

Teraz už vieme, že nie každý názor je dôležitý a že aj nie príliš pozitívne názory dokážu byť prínosné.

Čo ak si počúvate názory na Vás, s ktorými nesúhlasíte, poprípade Vás druhí „odsúdia“ skrz svojich vlastných predsudkov alebo problémov?

Opäť príklad a tento krát Vám ponúknem reálne zo svojho života.

Trošku zo mňa – mám rada kvalitné značkové oblečenie, nie preto, že by som sa potrebovala ukazovať, ale mám na to svoje dôvody.

Po prvé uprednostňujem kvalitu, ktorú mám overenú (netvrdím, že lacnejšie vecí sú automaticky nekvalitné). Po druhé mám svoje značky, kde poznám veľkosti a nemusím skúšať (dokážem objednať aj z internetu a bez obáv). Po tretie nemusím prejsť 50 obchodov, aby som si našla svoj obľúbený kúsok oblečenia. Po štvrté nemám rada nakupovanie a trávenie v obchodných centrách 8 hodín a týmto si šetrím svoj čas. A teraz k veci.

Bola som u najlepšej kamarátky na „párty“ kde mala pozvané aj ďalšie naše spoločné kamarátky. Bavili sme sa spolu, popíjali alkohol, keď zrazu po pár hodinách, na mňa jedna z nich „vybehla“ s hodnotením, že som povrchná osoba, lebo nosím len značkové veci. Pokračovala, že ona takýchto ľudí nemá rada, lebo súdia druhých podľa oblečenia. No keď dala zo seba von čo potrebovala, prvé čo som urobila bolo, začala som sa zamýšľať :

  1. Kedy som ja niekoho súdila za oblečenie?!
  2. Nejde mi to do hlavy, lebo ja ani neviem kto čo nosí.
  3. Svoje správanie mením podľa toho čo má kto na sebe oblečené a za koľko?!
  4. Zamýšľala som sa či toto je konštruktívna kritika, alebo problém na druhej strane?!

Po týchto krokoch v mojej hlave, som sa rozhodla, že sa opýtam na názor všetkých zúčastnených a preverím ako to vlastne vnímajú oni. Naozaj mám takéto správanie? Zažili ste niekedy, že som sa správala inak k Vám, lebo nechodíte oblečené v značkovom? Povedzte mi to úprimne, lebo možno si to neuvedomujem. Všetky ďalšie osoby mi povedali, že absolútne nechápu túto kritiku, lebo ja som človek, čo si ani nevšimne, že druhý ma niečo nové na sebe a nie to, žeby som to ešte hodnotila alebo zmenila správanie.

Ak by som sa však nechala ovplyvniť týmto názorom na moju osobu, zrejme už zmením celý šatník a v živote si už neoblečiem značkové oblečenie. Ale preverila som si opodstatnenosť u ďalších ľudí a zistila som, že problém zrejme nie je vo mne.

Na druhý Na druhý deň (už sme neboli spolu) mi daná osoba napísala správu, že nevie čo to do nej vošlo, že si to ani nepamätá a ospravedlňuje sa mi.

Hocijaký názor nemusí byť povedaný len Vašou kamarátkou. Môže byť povedaný rodičom, súrodencom, spolužiakmi a podobne. Môžu sa Vám snažiť pripísať nejaké vlastnosti, ale je len na Vás, či si ich vezmete k srdcu, alebo vyhodnotíte, že daný názor je len problém druhej strany a s Vami nijako nesúvisí.

Ponúkam Vám zopár odporučení :

  1. Vypočujte si každý názor.
  2. Pokúste sa vyhodnotiť jeho relevantnosť či už sám/a alebo pomocou priateľov.
  3. Ak si nie ste istý, opýtajte sa svojho okolia na spätnú väzbu.
  4. Spätnú väzbu si opýtajte len od dôležitých ľudí, alebo ľudí ktorí sú pre Vás inšpiráciou.
  5. Zlú spätnú väzbu považujte za dar, ktorý Vám pomôže rásť.

A na záver by som povedala už len :

Pamätajte si na jednu vec, čím viac vám bude záležať na tom, čo si o vás budú myslieť druhí, tým viac vás vlastnia. Faktom je, že NIE ONI (druhí, ostatní) musia urobiť nejaké zmeny aby Vás mali radi, ale VY, aby ste sa prijali a milovali nadovšetko.

Vaša Vlaďka 🙂

Similar Posts

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.